Thursday, March 21, 2013

pak bambang bujono

hujung februari lepas, saya menerima panggilan, tetapi tak sempat jawab. kemudian sms masuk, memaklumkan: "saya bambang, ada di balai seni visual. salam". saya pun ke sana. rupa-rupanya dia sedang meneliti satu persatu pameran 60 tahun latiff mohidin. petang sebelumnya saya sudah menemuinya di sana. rupanya ada banyak hal yang ingin ditanyakan  beliau. bambang bujono editor senior tempo. pernah juga di horison. mewakili goenawan mohamad yang diundang ke majlis pelancaran buku terjemahan faust oleh latiff mohidin di one world hotel, damansara. tetapi mas gon tak  dapat datang kerana menghadiri festival cap goh meh di kalimantan. diwakilkannya kepada pak bambang. beliau sangat detail meneliti satu persatu lukisan, menyoal dan menghujah saya. saya memperjelas seadanya. "dan tentunya lebih baik, bapak ajukan kepada pak latiff petang nanti." saya menyelamatkan diri.

saya membawanya ke pejabat saya. menghadiahkan beberapa majalah pentas dan beberapa buku. saya memandu ke arkib negara dan dari sana kami ke one world hotel.  pelancaran buku faust pun berlangsung dengan pelancaran oleh dato dr. anwar ridhwan. dan petang itu, pak bambang menghadiahkan sebuah buku yang beliau menjadi editornya "seni rupa indonesia -esei dan kritikan." dengan catatan "bung rahimidin, moga senang membacanya."

No comments: