Friday, March 22, 2013

tak kenal

"apa acara terdekat di istana budaya?" tanya pak bambang.
"konsert nusantara?" jawab saya.
"apa isinya?"
"menemukan artis indonesia bersama artis malaysia. "
"siapa dari indonesia?"
"rossa..."
"siapa itu? ngak kenal saya..."
"endang s. taurina dan elly kassim."
"ooo..elly kassim itu saya kenal."
oh, pak bambang editor senior tempo tidak kenal dengan rossa. samalah dengan sutung umar rs yang tidak kenal siti.

saya pun tidak sempat menonton konsert tersebut. saya di kuala kangsar dari 5 hingga 8 mac. sempat memandu sendirian ke taiping, gunung semanggul, padang serai sehingga parit buntar. melihat-lihat sawah yang terbentang, bendera dan poster parti politik yang menabiri sepanjang perjalanan.

hanya 16 mac lalu, sahabat saya dr. haji sham memaklumkan jamal d. rahman juga ada ikut serta rombongan wartawan indonesia ke acara tersebut. dia pun jumpa sekejap kerana menitipkan tesis phdnya yang kebetulan jamal d. rahman salah seoarng penyair yang dikajinya.

No comments: