Tuesday, March 19, 2013

belajar untuk menjadi tidak kurang ajar


teringat borak buku dengan zaen kasturi di kl sentral beberapa hari lepas. sutung umar rs yang hadir, turut memberikan pendapat - yang menyentuh tentang kesenimanan. wartawan sekadar wartawan berbeza dengan wartawan yang seniman. nazmi dan hafizah dari bh ada bersama pada petang itu. dan mereka antara sisa-sisa wartawan yang tidak hanya terlibat dalam dunia lapor melapor sahaja kerana kebetulan mereka berdua menghasilkan karya kreatif. kalau dahulu, wartawan bukan sahaja wartawan, tetapi mereka juga sasterawan - kajai, pak sako, a. samad ismail, a. samad said, zahari affandi, dan ramai lagi. sutung juga menyentuh tentang kehadiran seniman itu harus berbeza. bukan kerana ingin berbeza, tetapi wajar berbeza. perbezaan itulah yang akan  memberikan kelainan idea, kelainan persepsi dalam menanggapi sesuatu perkara.

kelainan sudut pandang itu merupakan perkara lumrah dalam kalangan seniman.bahkan sepatutunya terjadi dalam bidang apa pun.  tetapi hanya orang yang kurang ajar sahaja yang memberikan tafsiran sesukanya terhadap sesuatu yang tidak perlu pun disensasikan. dalam banyak hal, kita berasakan kurang ajar itu perlu, dan dalam hal yang lain, bersederhanaan  dan mengambil sikap berdiam diri itu lebih baaik. bahkan lebih menampakkan kita sedikit bijak, dan tidaklah mempamerkan sikap dan tingkah laku kanak-kanak di bawah umur. bolehkah belajar untuk menjadi tidak kurang ajar? boleh kepada yang ingin berubah. dan sangat tidak boleh kerana memang dilahirkan dengan kurang ajar. apatah lagi sejak datuk nenek lagi memang sudah kurang ajarnya.

menjadi seniman tidak perlu memihak kepada sesiapa. tak usah seronok mengambil pendapat dan pandangan peribadi orang lain. pandangan sendiri lebih afdal untuk dihujahkan. dan seniman sejati, saya percaya dia bukan penentang kepada sesuatu agenda kebaikan,  tetapi seutas benang halus yang mengikat tali kemanusiaan dan kehalusan jiwa bangsanya.

2 comments:

Unknown said...

sebak adik baca be!

Rahimidin Z said...

sekadar peringatan untuk diri sendiri...