Friday, May 23, 2014

Biring Sikunani



Menulis buku kanak-kanak bukanlah bidang saya. Tetapi setelah membaca catatan penyair dan aktivis teater kanak-kanak Ladin Nuawi terhadap buku kanak-kanak saya "Biring Sikunani", saya rasa saya ingin menulis sedozen buku kanak-kanak lagi. Ini buku kanak-kanak ketiga  saya selepas "Wira Sekolah" yang diterbitkan pada tahun 1994 dan siri "336 Cerita Kanak-Kanak" terbitan Utusan. Kerana dunia kanak-kanak, bukanlah dunia saya, maka sudah tentu ada banyak kelemahan di dalam buku ini, apatah lagi saya tidak terdidik dalam bidang itu. Tetapi apabila anak saya yang di Tadika, Husna sangat suka dengan buku ini, saya anggap bukanlah kerana buku ini bagus, tetapi kerana bapanya yang tulis. Apatah lagi saya tidak belajar psikologi kanak-kanak  kat universiti, maka sudah tentunya saya gagal untuk membina emosi dan plot dengan baik. Barangkali ini dosa awal  saya untuk dunia sastera kanak-kanak di Malaysia. Silapnya buku ini pernah dibawa ke Bologna Book Fair di Italy. Dan silapnya juga, saya telah terlanjur dipanggil "Pupeteer Master"  selepas selesai mengadakan persembahan wayang kulit di luar negara. Maafkanlah saya!

Dan ini pula petikan dari fb Ladin Nuawi:

Ambo nak tumpukan kepada buku Cerita Kekanak Biring Sikunani yang ambo tangani semasa Sesi Bersama Penulis ITBM, 30 April 2014 sempena Pesta Buku Antara Bangsa Kuala Lumpur 24.4-4.5. 

Biring Sikunani Rahimidin Zahari cukup sebagai sebuah buku kekanak berusia 9 tahun ke bawah untuk dibaca bersama-sama keluarga. Ada cerita hendak disampaikan, binaan ayat yang boleh dilakonkan dan ilustrasi menarik.
Cerita rakyat kita selalu berbau negatif tetapi Rahimidin berjaya memurnikan kisah Pak Kaduk. Rahimidin tidak mengakhiri ceritanya dengan ‘ayam menang tetapi kampung tergadai’. Tetapi, membawa Pak Kaduk kembali ke kampung halaman malah mendapat ‘status’ di istana. 'Diharamkan’ sabung ayam! 
Ambo sendiri tidak terfikir mainan plot dalam buku ini. Rahimidin telah menaji pengalaman sastera kekanak/remaja ambo. Aduh, betapa indahkan kalau cerita buku ini diolah menjadi sebuah drama pentas pendek kekanak. Apapun gaya bahasa buku ini cukup untuk dilakonkan dengan bacaan sementara tuan Anuar Manshor dan Mohd Khair datang ilham untuk pindahkan ke pentas. Hi hi hi ...
Tidak ketara perkataan atau ayat berbau negatif yang boleh ‘mencemari’ kemurnian kekanak. Ia memang sesuai sebab ia buku bergambar bukan novel kekanak yang boleh kita beratkan sedikit. Ilustrasi agak cukup untuk membantu lakonan gaya dan bacaan.

2 comments:

Rositah Ibrahim said...

Tahniah!
Sudah lama tiada anak kecil, maka saya lupa yang saya pernah berangan-angan hendak menulis buku untuk kanak-kanak. Yang pernah saya siapkan sewaktu anak-anak masih kecil adalah ilustrasi untuk kanak-kanak, yang tidak pernah menemui penerbit.

Rahimidin Z said...

elok tullis dan lukis semula tu.