Tuesday, May 20, 2014

Romli Awang Batil

Foto: RZ

Sewaktu  menjadi mahasitua, kami pernah membawanya untuk membuat persembahan di Dewan Budaya USM bersama Che Mat Jusoh yang mempersembahkan Main Selampit. Setelah lama tidak menemuinya, saya akhirnya sampai ke rumahnya di Kg Pokok Sena, Chuping, Perlis. Rumahnya membelok ke kiri di Lorong Pokok Sena 3. Ketika sampai, orang kampung sedang makan pulut tanak dengan kopi o serta sirap sempena gotong royong masyarakat kampung membersihkan surau. Dan kami pun dijemput menjamah sama, walaupun saya sudah pun minum pagi di Grand Alora, Alor Setar.

Lebih sepuluh tahun dahulu, saya juga pernah sampai di sekitar ini, di rumah Pak Wan Khazim, seorang pelakon filem Melayu di Studio Jalan Ampas dan  pemantun yang sangat terkenal bersama Prof. Muhammad Haji Salleh.

Romli Mahmud dilahirkan pada 6 Julai 1955 di Kampung Pokok Sena, Chuping. Mulai belajar Awang Batil daripada arwah bapanya, Pak Mahmud Wahid sejak berumur 10 tahun. Menerima pendidikan sehingga Darjah Enam di Sek. Keb. Chuping. Pernah menjadi pemuzik asli di Penang Culture selama 4 tahun di Pulau Pinang pada tahun 1992.  Pernah membuat persembahan Awang Batil di pelbagai tempat termasuk ke Switzeland (1996) dan ke Singapura (2001). 

Antara cerita-cerita dalam persembahan Awang Batil seperti Mek Siti Galin, Awang Akar Larak, Awang Biawak, Awang Denoi. Awang Geliga Embun, Awang Parang Besar,  Awang Malim Awang Leman, Awang Segan, Awang Penipu, Dua Beradik (Jabak dan Jabek), Malim Deman, Raja Dewa Lok, Raja Darah Putih, Raja Marakarma (Awang Betui), Raja Radin Mas (Pak Long Nujum), Raja Sultan Dewa (Awang Ada Duit Semua Jadi), Si Tokong Bogel (Batu Belah), Burung Kedidi, Anak Lang Pak Belang, cerita Angan-Angan, Abu Nawas  dan Thap Thin Thong.

Keratan akhbar tentang kegiatannya, sijil-sijil pengiktifan untuknya berfrem cantik di dinding rumahnya. Buku tamu juga lengkap dengan nama, dan senarai kehadiran tamu. Beberapa salinan kajian/ tesis ditunjukkan kepada saya. Tiga jam di rumahnya, seolah-olah baru beberapa minit. Romli, seniman sejati yang terus mempertahankan tradisi lisan yang diwarisinya. Kalaulah ingin menobatkannya sebagai 'warisan orang hidup' maka beliau adalah pilihan yang paling tepat.

Sebelum saya meneruskan perjalanan ke wang Tepus, menemui pewaris Mek Mulong, Romli menggesekkan biolanya. Dan beliau menghadiahkan pantunya:
      jangan koyak kembang cina,
      bunga durian kembang pagi;
      jangan tolak patik ni dengan hina,
      kuik hari kemudian nak berguna lagi.







2 comments:

zahari said...

Rasa terpanggil untuk melakukan sesuatu....

zahari said...
This comment has been removed by the author.