Thursday, February 14, 2013

Tulisan Djazlam Zainal



RAHIMIDIN ZAHARI - BERDAYUNG DI SAMUDERA LUAS

by Djazlam Zainal on Monday, February 11, 2013 at 9:18am ·

Rahimidin Zahari dilahirkan pada 28 Maret 1968 di Peringat, Kota Bharu, Kelantan, Malaysia.  Menerima pendidikan rendah dan menengah Kelantan. Memperolehi Ijazah Sarjana Muda Seni Halus dari Universiti Sains Malaysia, dan Diploma Pengurusan Seni dari Universiti Malaya. Menulis dalam semua genre sastera dan menangi pelbagai hadiah untuk kesusasteraan di peringkat kebangsaan seperti Hadiah Penulis Muda Terbaik Cerpen Esso-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Shapadu-Gapena, Hadiah Puisi Kebangsaan Esso-Gapena, Anugerah Sastera Islam Darul Imam, Hadiah Puisi Islam Yayasan Pelajar, Hadiah Sastera Kelantan, Hadiah Utusan Exxon-Mobil, Hadiah Sastera Perdana dan banyak lagi.

Telah menerbitkan 15 buah buku perseorangan dan lebih 60 buah kumpulan karya bersama penulis lain. Judul bukunya seperti Lakaran Kampung, Cempaka Putih, Pewaris, Wira Sekolah, Sekepal Tanah, Matahari Berdoa, Di Kebun Khatulistiwa, Zamok Iz Peska ( Istana Pasir - sebuah kumpulan puisi terjemahan dalam bahasa Rusia di Moscow ), Aksara, Perjalanan Salik, Rawana ( dwibahasa Melayu-Inggeris ) dan Perahu Fansuri. Dramanya yang pernah dipentaskan Muzikal Puteri Hang Li Po, Suzana @60, Teater Tari Pentas, Muzikal Putra, Mahsuri, Rebab Berbisik, Dalang dan Bidan Ketujuh. Puisinya telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dunia seperti Inggeris, Rusia, Portugis, Korea, Arab dan Thai.

Mewakili negara ke Second Asean Writers Conference ( 1995 ), Festival Istiqlal ( 1995 ), International World Theatre Congres anjuran UNESCO ( 2005 ), Program Penataran MASTERA ( 2006 ) dan Korea-Asean Poets Literature Festival ( 2010 ), “The Makyung Spiritual Dance Heritage: Seminar And Performances”, di Bangkok, Thailand ( 2011 ), “1st Asian Theatre Professionals Congress”, Chongqing, China ( 2011 ) dan “ASEAN-KOREA Culture and Arts Forum ( 2012 ) Bukunya “Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia” dilancarkan di Frankfurt International Book Fair ( 2010 )

Sekarang bertugas di sebagai Pengurus Panggung di Istana Budaya dan Editor Majalah Pentas.

Karya-karya yang telah terbit ialah Pewaris ( Novel, Fajar Bakti, 1995 ) Cempaka Putih ( Kumpulan Cerpen,[DBP, 1994 ), Sekepal Tanah ( Kumpulan Puisi, DBP, 1995 ) Di Kebun Khatulistiwa ( Kumpulan Puisi, DBP, 2005 ) Muzikal Puteri Hang Lipo ( Drama, Istana Budaya, 2006 ) Suzana@60 ( Drama, Istana Budaya, 2006 ) Aksara ( Kumpulan Puisi, Ilmu Bakti, 2009 ), Perjalanan Salik ( Kumpulan Puisi, Pustaka Nusa, 2009 ) Zamok Iz Peska ( Kumpulan Puisi dwibahasa Russia-Melayu, Moskwa, 2009 ) Perahu Fansuri ( Kumpulan Puisi, Sindikit Soljah, 2011 ) Rawana ( Kumpulan Puisi dwibahasa Melayu-Inggeris, Pustaka Nusa, 2012  ) Orang  Perjuangan : antologi drama / diselenggara oleh : Rahimidin Zahari & Shamsudin Othman, Ilmu Bakti, 2009 ) Makyung : The Mystical Heritage of Malaysia /( editor ) Rahimidin Zahari & Sutung Umar RS, Institut Terjemahan Negara Malaysia, 2010 ) Pak Samad di Mata Kami (ed.) Institut Terjemahan & Buku Malaysia, 2012 ) Pengakuan Penyair (ed.) Rahimidin Zahari & Shamsudin Othman, ITBM, 2012 ) Wayang Kulit - Shadow Play The Epic of The Malaysia Archipelago,  ( ITBM, 2012  )

rahimidin zahari

Dalam kumpulan Perjalanan Salik, terkandung semua puisi perjalanan kepenyairannya yang bersimpang siur dalam kehidupan luar dalam dirinya. Beliau memindahkan subjek yang melintas di hadapannya ke dalam kalbu yang kemudian dilahirkan melalui baris-baris puisi. Ketika di Manila ( 28 Januari 1995 ) beliau menuliskan,

sukar membezakan
antara jelaga siang
dengan habuk malam
neon menyamarkan alam
kenderaan menali perjalanan
keleneng dari gereja
beralun panjang

gagal kutafsir mimpi
anak-anak pulau yang terlantar
lalu kutanyakan saja dadamu, rizal
apa kabar bangsa dan pantai
tanah airmu?

Seorang penyair akan mengamati sekelilingnya. Begitulah Rahimidin. Manila telah menolak intuisinya  untuk menulis. Begitu juga yang dicatatkan untuk Matahari dan Baju. Dalam Matahari, Rahimidin menulis,

sebelum terpadamnya
cahaya hari, di hotel terkutuk ini
aku mencarimu matahari
buat mengintai arah kiblatku

Dalam puisi Baju ( buat acep zamzam noor ) dituliskan,

bajumu telah kaubuka tanpa sengaja
kita berempat di kamar ini menyebut
kepulan asap dan dingin hawa

aku sempat menjeling ' tahi lalat yang
sejengkal dari pusat ' yang kaucari-carikan
itu: memang ia tertompok ditubuhmu

di luar bulan tembaga telah tiada, hanya
selembar malam samar, deru kenderaan
dan langit udara berjelaga

Di tubuh Rahimidin ada 2 keupayaan yang selari. Lisan dan tulisan. Lisan dilihat dari keterlibatan beliau dalam wayang dan perdalangan. Tulisan pula adalah hasil karya dalam bentuk puisi, skrip dan drama. Menurut Muhammad Haji Salleh, sastra bertulis berlainan sama sekali dengan sastra lisan. Sastra bertulis wujud di kertas dan berbicara dari halaman kertas, mempunyai sifat-sifatnya yang tertentu dan menuntut agar penyair tidak mengabaikan sifat-sifat tunggalnya ini. Unsur lisan terbit dari suara dan penarikan visual ( penglihatan ) Puisi memasukkan kita ke dalam ke dalam suatu pengalaman emosi dan intelektual. Pengalaman puisi ini kental, intens dan peka, karena penyair biasanya lebih intens peribadinya dan lebih peka pada pekelilingannya. Dalam tubuh Rahimidin, kedua-duanya selingkar dan sepadu menyebabkan pengaliran pemikirannya lebih kejap dan mantap.

Dalam Baju Tuamu ( halaman 8 ) Rahimidin menuliskan begini,

kutoleh langit cuaca yang memerangkap
wap hari: di antara taburan kata-kata
yang telah renta  aku berjalan

aku berjalan di kebun luas ini sehingga
tak kutemui jarak dan sempadan hari

hanya kau di wakaf itu membaling kata
ke pelipis angin. kau terus membalingnya juga
sehingga telingamu sendiri tiada mendengar
lagi akan kata-kata

tidak seperti keindahan puisi, kau menghulurkan
mata pisau kias yang tajam itu

kaulupa yang kau hiris adalah bibir dan lidahmu sendiri
darahnya tak  mungkin menitis ke bajuku selain baju tuamu

Puisi yang baik adalah puisi yang dapat meluaskan pengalaman hidup seseorang pendengar atau pembaca. Puisi di atas saya kira sangat sesuai dengan serlahan itu karena pengalaman penyair menyadarkan pembaca tentang aspek-aspek kehidupan yang mungkin belum pernah kita alami. Alton M. Baker menyatakan bahwa makna sebuah teks adalah hubungannya dengan konteks. Strukturalisme memberikan suatu cara berdisiplin untuk memulai dengan konteks dalam suatu karya sebagai langkah pertama, dan hanya sesudah analisa struktural itu kita bisa melangkah keluar dari teks ke dunia alamiah atau dunia sosial budaya yang merupakan konteks yang lebih luas ( 1978: 3 ) Saya melihat perjalanan penyair yang penuh ketaakulan dan persediaan jiwa. Lihatlah bagaimana penyair menyatakan, aku berjalan di kebun luas ini sehingga / tak kutemui jarak dan sempadan hari.
Seorang penyair biasanya telah menyiapkan mindanya untuk ditusuk objek dan peristiwa. Peristiwa yang diamati ialah;

hanya kau diwakaf itu membaling kata
ke pelipis angin. kau terus membalingnya juga
sehingga telingamu sendiri tiada mendengar
lagi akan kata-kata

tidak seperti keindahan puisi, kau menghulurkan
mata pisau kias yang tajam itu

Dalam puisi di atas, penyair ada menyatakan, tidak seperti keindahan puisi, kau menghulurkan / mata pisau kias yang tajam itu. Rahimidin menyakini, bahwa sekitar memberi impak terhadap penulisannya. Dalam satu pengakuannya, beliau menyatakan, saya tidak pasti adakah persekitaran mutakhir membantu atau tidak dalam mengukuhkan kepenyairan saya? ( Dewan Sastera, Disember 2012: 24  ) 

Pada tahun 2008, usia penyair mencecah 40 tahun. Terdapat 6 buah puisi mengimbau usia 40 tahunnya iaitu Lelaki 40, Di Depan Rumah Tak Berpintu 40, Pintu 40, Kamar 40, Jejak 40 dan Tapak 40. Dalam Di Depan Rumah Tak Berpintu 40, Rahimidin menulis, 

lelaki 40
berdiri di depan rumah
tak berpintu

memandang bayang
di dalam cermin
tak bersuara

dia berdiri
dalam hujan dan gerimis
rumnput-rumputnya
tumbuh dari mata belati
dan pasirnya pula
berjuta pecahan
serbuk kaca

dia berdiri
menatap bayang
desir langsir carit
yang melambainya masuk
dari dalam cermin
rumah tak berpintu

lelaki 40
tetap diam
tanpa salam
dan melangkah pulang
membuka pintu dan jendela
sesaat dia mendengar
angin bergugus
dari bukit
dan kau kemuning
yang semerbak

Demikianlah penyair menyimpulkan segala penemuan di dunia dengan usia yang terkandung dalam tubuhnya. Melangkah ke usia 40 terkandung kekudusan yang akrab melintas di depan cermin hayatnya.

No comments: