Saturday, February 16, 2013

Jelek

Saya tidak pernah menjadi wartawan surat khabar seperti kawan-kawan saya yang ramai itu. Tetapi saya mulai menulis di surat khabar sejak masih di sekolah menengah. Menulis tentang sastera, budaya dan teater. Bahkan suatu waktu saya menulis hampir dua atau tiga kali seminggu untuk dua akhbar arus perdana tanah air. Tetapi kini tidak lagi. Bahkan membaca surat khabar pun berasa macam malas sangat. Dalam surat khabar hari ini banyak sangat berita dan cerita yang hendak muntah apabila kita membacanya.

Katakanlah, kita menonton sebuah persembahan teater yang sangat jelek - tetapi wartawan separuh tiang dan suam-suam kuku ini menulis 'yah, sebuah persembahan yang fantastik!', 'hebat ya amat', 'luar biasa', 'inilah sebuah karya agung!'. Saya yang pergi menonton sama, apabila keluar panggung, terus muntah dan muntah di longkang tempat parking kereta.

Apabila 'Raja Lawak' Zakaria Ariffin dipentaskan kembali - ITBM dan PENA seolah-olah baru memulakan langkah pemula untuk kembali membawa teater serius supaya orang datang ke teater. Paling tidak, untuk sedikit berfikir dan merenung. Tetapi, zaman pop ini, agak sukar untuk mengajak orang muda berfikir serius. Orang muda sukakan teater yang jenis 'mee segera' juga. Kalau cerita cinta, maka zahirkan aksi beromen, air mata air hingusnya sekali, peluk cium dengan tidak memberikan nilai pemikiran apa-apa selain aksi-aksi lembu kerbau, atau ayam jantan mengejar ayam betina. Nampaknya, inilah jalan masa depan teater Kuala Lumpur hari ini.

Beberapa hari lepas, saya tersalah masuk ke sebuah Sidang Media untuk sebuah pementasan teater muzikal. Istilah yang saya juga selalunya  loya dan terus muntah-muntah seperti mengalahkan perempuan mengandung tujuh bulan. Ya, Tuhan! Aksi-aksi hodoh, dan lucah yang amat ditampilkan. Pondan dan bapok tua pun menunjukkan aksi-aksinya. Dua sahabat saya - kedua-duanya perempuan keluar dari ruang. Katanya seperti berbisik, "Aku loya dan nak muntah!" Dari pintu cermin luar, saya menjenjuk ke dalam, nampaklah si tua gayut yang 'rumah kata pergi, kubur kata mari' sedang bercakap memberikan penjelasan. Tak tau saya si gayut ini belajar teater di sekolah teater orang putih  yang mana. Kejelekan itu tidaklah perlu dizahirkan walaupun di belakangnya ada agenda politik. Saya menghampiri si pegawai projek dan dengan bisik suara yang sangat sopan dan penuh budi bahasa, "hang pi cakap kat pak cik tu, berulang pi balik  masjid lagi elok!" Dia senyum tawar kepada saya - "saya yang menurut perintah!". Ooo, saya lopongkan mulut.

Kalaulah begini perkembangan mutakhir teater kita, maka tidaklah salah kalau orang  mengambil keputusan untuk tidak lagi pergi menonton teater!

No comments: