Thursday, November 8, 2012

taksub

Dalam hidup saya, saya sangat meraikan perbezaan pendapat. Seperti selalu disebut oleh Sutung Umar RS, "api akan bertambah marak apabila dibakar dengan kayu yang bersilang". Maka sebab itulah saya tidak pernah terluka apabila karya saya dikritik dengan sedahsyat mana sekali pun. Realiti sebuah karya, tidak lebih hanya sebuah tuangan akal daripada pemikiran penulisnya. Bukan wahyu yang maha suci, hanya dari tuangan emosi saya sebagai penulis. Tetapi, ada penulis yang sangat tidak senang apabila ada penulis lain yang membicarakan karyanya, walaupun secara ilmiah, katakanlah!

Saya juga sangat menghormati prinsip dan pendirian orang lain. Saya jarang  campur tangan dengan masing-masing pilihan orang lain, tentang aliran apa yang ingin dianutinya. Juga, saya sangat jarang untuk terlibat dengan sebarang polimik. Saya membacanya dari jauh. Saya sangat suka kepada novel Emrita oleh Sionil F. Jose sehingga dua kali saya ke rumahnya di Makati, Manila pada tahun 1995 dan 2005. Tetapi aneh, saya tidak pun meminta beliau tandatangan pada buku yang saya beli.

Saya jarang taksub kepada orang lain. Tidak pernah saya membungkus kotak buku ke Jakarta untuk mendapatkan tandatangan penulis lain yang saya suka dan kagumi. Saya suka karya-karya Prameodya Ananta Teor, beberapa karya Putu Wijaya dan Budi Darma. Tetapi  kini, saya hanya membaca karya beberapa kawan saya dari sana, kerana saya fikir sastera daripada 'abang besar' ini juga sedang merudum seperti merudumnya karya di tanah air saya. Dengan Inggeris yang telor Kelate dan sangat broken, saya perasan  saya lebih baik dari penulis yang lahir di Boston itu.

Saya pernah sombong sewaktu mewakili diri saya ke Seoul, kerana seorang penyair dari negara tersebut yang baru pulang dari Iowa -  yang bercakap bahasa Inggeris berbunyi kejawen memandang saya dari atas ke bawah. Sehingga ke hari terakhir acara, sebelum saya  berangkat pulang ke Kuala Lumpur, saya tidak ingin tahu pun namanya. Rupanya ketika itu, dia menghampiri saya dan menghadiahkan sebuah bukunya!

Saya tidak pernah memaksa orang lain untuk menerima pandangan dan pendapat saya, kerana saya sendiri selalu yakin  tidak semua yang saya ungkapkan itu benar dan betul!

2 comments:

Norziati Mohd Rosman said...

Lega rasanya bila ada yang senada saya. Terima kasih :)

hani salwah yaakup said...

Saya ketawa sahaja bang. Biasalah lain orang lain ragamnya. Tegurlah saya kalau berlebihan juga di mata ya, abang Rahimidin :)