Wednesday, October 31, 2012

Islam And The Contemporary Man


Buku "Islam And The Contemporary Man" by Allamah Tabatabai ini saya  beli Frankfurt Book Fair dengan harga 5 euro diterbitkan oleh Cultural Affairs Department, The Ahl al-Bayt World Assembly. The Messenger of Allah said:
"Verily, I am leaving among you two weighty things[thaqalayn]: the Book of Allah and my progeny ['itrat], the members of my Household [Ahl al-Bayt]. If you hold fast to them, you shall never go astray. these two will never separate from each other until they meet me at the Pond [hawd] (of Kawthar)."

Tuesday, October 30, 2012

BUKU


Dua buku ini, "DEFENDING THE TRANSGRESSED By Censuring the Reckless against the Killing of Civilians"  oleh Shaykh Muhammad Afifi Al-Akiti dan "ISLAM & THE WEST - A Conversation with Jacques Derrida" oleh Mustapha Cherif ini saya beli di Singapore pada 18 dan 21 September yang lalu. Belum sempat baca. Kalau baca pun, ada orang kata, "Rahimidin bukannya faham!"

Sunday, October 28, 2012

BUKU KANAK-KANAK

Tiba-tiba kembali meneliti buku kanak-kanak di Kino setelah terperangkap dengan buku-buku oleh Sinanaga. Kebetulan di Frankfurt hari itu, saya sangat tertarik dengan beberapa buah  buku kanak-kanak dari Korea Selatan  dan Iran, cuma sayangnya buku-buku itu tidak dijual. Buku  kanak-kanak bukanlah asing kepada saya kerana saya salah seorang yang menuliskan "366 Cerita Rakyat" terbitan UPND lebih sepuluh tahun yang lepas selenggaraan Othman Puteh. Bahkan ada beberapa buku kanak-kanak yang pernah diterbitkan yang tidak lagi beredar di pasaran.

Apabila melihat buku-buku dari luar negara yang cantik, saya sangat teruja untuk menulis buku kanak-kanak yang ceritanya menarik dan lukisannya pula  cantik. Dan Sinaganaga barangkali akan menjadi mangsa saya selepas ini  untuk melukis apa yang saya inginkan.

Thursday, October 25, 2012

KAMI BERTIGA

Foto ini, kata Haji Sham sewaktu kami di Cairo!
Foto ini ketika akan menyeberang sempadan.
Minggu pagi di tepi, tetapi sungai sengaja tidak ingin kami kongsikan.
Lorong ke warung halal di Saigon.
Tiba-tiba teringat sajak Sapardi Djoko Damono, "Kami Bertiga". Dan saya simpanan saya rupa-rupa ada banyak foto yang memang kami bertiga! Apabila saya poskan foto "kami berdua", maka sudah tentulah foto dua sahabat saya ini tak akan ada dalam foto tersebut. Selamat hari raya aidul adha.

Kami Bertiga

dalam kamar ini kami bertiga:
aku pisau, dan kata -
kalian tahu, pisau barulah pisau kalau ada darah di matanya
tak peduli darahku atau darah kata

Sapardi Djoko Damono
(Sihir Hujan, DBP, 1984: 1)



Wednesday, October 24, 2012

SAYA DULU DAN SEKARANG...

1988 (Foto: Ramlan Sulaiman)

2012 (Foto: ITBM)
masa silam
yang lupus
tetapi tetap kekal
di ingatan
dan masa depan
yang bersilang
seperti meraba
digelap malam

Tuesday, October 23, 2012

REBAB BERBISIK (2)

Auditorium DBKL - 29 September 2012 (Foto: JKKN?)

Selepas pementasan di Malay Heritage Centre, Singapore dari 19-22 September yang lalu, nampaknya Rebab Berbisik semakin 'kuat' bisikannya. Sewaktu mula-mula mementaskannya di Stor Teater pada tahun 2006 yang lalu, saya tidak pernah terfikir yang monodrama ini mempunyai jangka hayat yang begitu panjang. Sehingga ada teman-teman berseloroh, "engkau buat drama tu sebuah cukuplah, lepas tu tak payah lagi buat drama lain!" Saya fikir, apabila RB kembali semula ke Stor Teater pada 19 Oktober lalu, selepas menyambut ulangtahunnya yang ke 7, maka cukuplah RB dipentaskan sebanyak 23 kali. Saya sangat penat, dan ingin menulis apa yang ingin saya tulis.

RB di Stor kali ini merupakan pementasan tertutup untuk peserta yang mengikuti mesyuarat MASTERA (Majlis Sastera Asia Tenggara) yang dianggotai oleh Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapore. Kononnya persembahan khas ini adalah untuk rombongan dari Brunei, Indonesia dan Singapore, sekitar 40 orang semuanya. Tiada sebarang publisiti dibuat untuk pementasan kali ini. Bila saya bertanya Malissa Malek, pegawai yang bertanggungjawab menguruskan pementasan ini, jawabnya, "Bang, pementasan ini tertutup!" Wow! Rosnan Rahman, pelakon saya telah menjemput beberapa teman dan bosnya. Saya juga menjemput beberapa kawan, sekitar 4 orang.

Saya susah hati, bila Dato Norliza Rofli, Ketua Pengarah JKKN sudah sampai di depan Stor Teater, jam 8.10 malam. Show sepatutnya jam 8.30 malam. Kerana menunggu rombongan MASTERA, dan pementasan itu pun untuk mereka, dengan Kuala Lumpur yang hujan lebat, jalan sesak - maka pementasan itu pun bermula jam 9.00 malam. Sebelum pementasan ini pun, penganjur sebenarnya kurang berminat antara ingin dan tidak, dan saya pun tidaklah berminat kalau bukan kerana Dr. Hanafi Ibrahim dan Malissa Malek yang menguruskannya. Sekali macam jadi, dan sekali macam tak jadi. Sewaktu menerima panggilan untuk dikatakan jadi, saya di Frankfurt, Jerman.

Saya sangat terharu, selepas pementasan sahabat saya, Agus R. Sarjono (bekas Ketua Dewan Kesenian Jakarta) memeluk saya dan berbisik, "Rebab harus dibawa ke tiga kota di Indonesia, Jakarta, Bandung dan Jogja." Saya diam. Kawan saya, Setiausaha MASTERA Brunei, Haji Shuib  juga berbisik, "Ini harus dibawa ke Brunei!" Saya hanya tersenyum. Apa upaya saya, selain pertolongan teman-teman yang berasakan teater ini perlu dibawa keluar.

Dato' Norliza berkali-kali mengucapkan tahniah. Dan ini tambah mengharukan saya. Di fbnya beliau menulis: "Setelah sekian kalinya merancang hendak menyaksikan pementasan 'Rebab Berbisik;, alhamdulillah, malam tadi saya berjaya menyaksikan pementasan berkenaan di Stor Teater DBP. Memang hebat! Tahniah Rosnan Rahman! Tahniah Rahimidin, penulis skrip! Tahniah kumpulan pemuzik Istana Budaya dan semua yang terlibat!"

Bila buat teater, memang kita inginkan orang datang menonton, tapi kalau ada  orang tidak senang dengan orang ramai datang, saya tak faham dengan orang yang jenis ini! Eloklah dia berhenti kerja dan duduk di masjid, kerana dia dibayar gaji untuk memajukan sastera tanah air!

Saya berasakan diri saya tetap bukan orang teater!

Monday, October 22, 2012

Frankfurt Book Fair (2)



Tahun 2010 yang lalu, saya tak sempat untuk menyusur ke semua 8 hall di Frankfurt Book Fair. Tetapi bagi tahun 2012, saya berhasrat untuk mengunjungi kesemua hall yang satu hallnya sama dengan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC. Boleh tahan jugalah lenguh kakinya. Paling menarik saya temui buku-buku langka yang ratusan tahun. Harganya pun ribuan euro, dan tentunya tidak mampu untuk saya memilikinya walaupun pembeli boleh merunding harganya dengan tuan punya.

Saya terhenti pada satu ruang yang mempamerkan buku-buku, surat dan poskad yang mempunyai tandatangan penulis-penulis besar dunia. Poskad Samuel Becket yang ditulisnya pada tahun 1959 berharga 380 euro. Novel 'The Old Man and The Sea' dengan tandatangan Hemingway (1956) berharga 2,400 euro. Poskad William Golding (1983) dengan harga 90 euro. Buku sketsa dan puisi Herman Hesse (1939) dengan harga 1,400 euro. Ini sangat menarik pada saya, sebab saya selalu tengok orang Kuala Lumpur (umumnya orang Malaysia) akan menghulurkan buku kepada penulis/sasterawan yang dia suka (atau pun sebenarnya tak suka pun)  untuk menandatangi buku terbaru mereka. Maka, berakhirlah buku yang bertandatangan oleh penulis itu  dalam almari sebagai simpanan kekal, sebelum dilupuskan oleh anak-anak selepas pemiliknya menjadi arwah.

Saya pun membelek-belek folder di atas cermin mencari-cari kalau ada yang paling murah, dan mampu saya beli. Lalu saya ambil dua tandatangan, satunya Nadine Gordimer dan satu lagi Czeslaw Milosz  dua penerima Hadiah Nobel dengan nilai 30 euro dan 40 euro sebuah. Saya tidak mendarabnya untuk menjadikan dalam ringgit Malaysia, sebab belajar daripada kawan saya untuk berfikir bahawa nilai itu hanya sama dengan RM30 dan RM40 sahaja.

Friday, October 19, 2012

FRANKFURT BOOK FAIR

Buku "Wayang Kulit- The Folk Epic Of The Malay Archipelago" (ITBM:2012) dipamerkan di Frankfurt Book Fair pada 10-14 Oktober yang lalu. Dan saya ke sana, bertolak pada 7 Oktober untuk membuat persembahan wayang kulit dengan menampil segmen pendek di Pavilion MBKM setiap hari. Kerana tanpa pemuzik, dengan berbekalkan CD muzik wayang kulit, saya mempersembahkan cerita baru "Seri Rama Kehilangan Isteri".
Persembahan hari pertama pun selesai. Bila sedang bersiap-siap untuk persembahan hari kedua, saya diingatkan muziknya perlahankan sikit. Bising. Kuat. Menganggu orang nak membuat rundingan dan mesyuarat menjual dan membeli hakcipta. Iya, tak mengapalah, saya akan minta Sdr. Anuar Manshor perlahankan nanti sewaktu persembahan saya berlangsung.
Hari kedua pun selesai. Hari ketiga, orang yang sama mampir kepada saya.
"Siapa punya idea bawa Wayang Kulit mewakili Malaysia?"
"MBKM kot," kata saya.
"Ada orang Arab jumpa saya, Malaysia tu negara muslim kan? Kenapa kebudayaan Hindu yang ingin ditonjolkan mewakili Malaysia. Malu saya, terpukul hina saya?"
Saya memandangnya sekilas. Dalam hati saya, "Mak cik ini, kalau saya tak jawab tentunya dia akan rasa dia sangat alim kerana baru sahaja menmbawa Dr. Zakir Naik memberikan syarahan di Kuala Lumpur."
"Proses asimilasi budaya itu berlaku ribuan tahun lampau. Saya tak sembah patung wayang kulit. Wali Songo itu pernah dikhabarkan menggunakan wayang kulit untuk mendekatkan masyarakatnya kepada Islam..." dan saya hentikan percakapan saya. Malas saya nak bercakap dengan orang yang sangat alim ini. Yang sorot mata dan pandangannya sangat hina dan sinis kepada saya. Saya selalunya akan ignorekan  manusia eksotik jenis ini.
Saya barangkali sangat jahil di matanya yang alim, warak, dan muslimah sejati dunia akhirat.