Thursday, September 13, 2012

REBAB BERBISIK

Foto: Rosnan menerima Best Actor
Foto: U-wei Hajisaari

Apabila Rebab Berbisik dipentaskan pada tahun 2006 di Stor DBP, aktivis teater terkenal Khalid Salleh telah membuat sorotan “Teater Malaysia perlu rangsangan” (Berita Harian, 29 Disember 2006) dengan menulis tentang Rebab Berbisik: “Sesuatu yang agak menarik ialah penampilan Rahimidin Zahari sebagai pengarah dalam usaha mengangkat karyanya sendiri ke Stor Teater DBP. Bila Rebab Berbisik tidak hanya berbisik, tapi telah menghasilkan produksi teater yang ‘manis’ dan mengesankan. Elemen tradisional (makyung) dan masa kini yang sarat dengan pelbagai tentangan dan ragam, adalah kesan yang membekas dalam peribadi seorang penyanyi kelab malam (dangdut). Ketrampilan pemain, pengarahan dan garapan cerita (naskhah) asset yang mendekatkannya di hati penonton. Walaupun permulaannya agak lembap sedikit, tetapi Rahimidin member impak mengesankan di akhir persembahan. Bila Rebab Berbisik adalah penutup tirai kalendar 2006 di Stor Teater DBP.”

Rebab Berbisik kerana skrip saya yang tulis dan saya pengarahnya, maka seringkali terjadi pelbagai perubahan setiap kali pementasan yang kami lakukan. Pementasan ini melibatkan dua segmen, saya boleh mementaskan segmen pertama sahaja atau pun segmen yang kedua sahaja mengikut kehendak pelakon. Pementasan pertama kali di Stor DBP, terdapat dua pelakon yang memainkan watak bapa dan anak, tetapi kemudian saya hanya menggunakan seorang pelakon yang sama. Rebab Berbisik kemudiannya dibawa keliling ke beberapa negeri – Kelantan dua kali, Bentong,Pahang, Pulau Pinang, Perpustakaan Awam Kuala Terengganu, Taman Budaya Melaka, Taman Budaya Pahang, dan kembali ke Istana Budaya. Rebab Berbisik juga pernah dipentaskan di ASWARA dengan diarahkan oleh Rosminah Mohd Tahir. Pelakon dan pemuzik yang sama melangkah sempadan negara ke Frankfurt Book Fair di Germany sempena pelancaran buku "Makyung: The Mystical Heritage of Malaysia".

Rebab Berbisik juga dijemputkan ke pertemuan MASTERA di Brunei pada September, 2011, tetapi kerana masalah komunikasi, kumpulan kami tidak jadi ke sana. Dan bermula 19-23 September 2012, produksi Rebab Berbisik akan ke Malay Heritage Centre, Singapore. Pementasan yang terkini, berlaku lagi perubahan apabila si penyanyi dangdut itu akan turun ke bawah pentas menarik tangan salah seorang penonton untuk naik menyanyi bersama di atas pentas. Dan bayangkan, penonton itu cukup sporting mengikut apa yang diminta oleh pemain saya. Selepas pementasan di Taman Budaya Melaka, saya diberitahu, orang yang ditarik ke pentas itu merupakan seorang imam di sebuah taman perumahan di Melaka. Dan ketika pementasannya di Istana Budaya, beberapa nama besar telah ditarik ke ruang lakon. Antaranya Sabri Yunus, U-wei Hajisaari, Roslin Hashim (pemain badminton negara) dan Haji Mohd. Yussop Ishak (Pengarah Jabatan Dasar Penyelidikan DBP).

Sewaktu 4 persembahan di Istana Budaya, pementasan ini telah menjaya menyedarkan banyak pihak, bahawa seorang pelakon yang mahir dan hebat boleh beraksi dengan pelbagai watak dan gaya. Dan kebetulan lagi apabila pelakonnya, Rosnan Abdul Rahman telah dinobatkan sebagai Best Actor dalam 9th BOH Cameronion Arts Awards 2012 yang lalu.

1 comment:

edengtajeli said...

Al fatihah untuk arwah kandaku Rahimdin Zahari