Sunday, November 20, 2011

TEATER MELAYU YANG NAZAK

Sahabat saya, Siti Jarum menulis di Mingguan Malaysia hari ini, "Kembali menonton teater". Bukan saya sahaja yang menulis tentang begitu pesimis akan masa depan teater Melayu. Kenyataan Siti Jarum hari ini, itulah wajah kerisauan dan kebimbingan sebenar yang sedang melanda teater Melayu. Nampaknya teater Melayu bukan lagi suam-suam kuku, tetapi nazak amat dan menunggu malaikat maut mencabut nyawanya.

Benar seperti tulis Siti Jarum,"Tahun ini Siti menonton dua teater. Pertema teater "Anjing Untuk Diplomat" aarahan Khalid Salleh dan kedua malam rabu lalu, "Harga Sebuah Maruah" arahan Halimi Mohd Noh." itulah realiti yang sedang terjadi. kebetulan saya menonton kedua-dua teater tersebut dan telah saya catatkan dalam entri sebelumnya. Mungkin saya lebih sikit kerana sempat menonton tiga buah teater di negara China bulan lepas. Tulisan Siti Jarum hari ini sepatutnya dibaca oleh menteri teater, pentadbir institusi yang ada kaitan dengan teater, dan orang yang mengaku dirinya orang teater.

Memang tak salah sesiapa pun boleh buat teater. Tetapi yang kononnnya sebenarnta bukan orang teater. Entah orang apa pun, hanya kerana ada nama dan mendapat pujian sebaris dua wartawan picisan, lalu jadilah dia orang teater. Paling parah, budak-budak yang hingusnya belum kering ingin mengacah-ngacah Khalid Salleh membuat teater dengan gaya dan pemikiran lama. Apakah yang baru untuk teater yang bernilai sepuluh minit yang skrip dan lakonannya entah ketahuan hala? Terlibat teater sebuah dua 'tekan lift naik sendiri' ini sebenarnya juga masalah. Ini juga kudis kurap yang berkerapu di tubuh teater Melayu.

Memulih dan menghidupkan kembali tradisi berteater itu kerja siapa? Sedarlah wahai penanggungjawab yang terpikul taklif di bahu kamu untuk memulihkannya.

4 comments:

Pegawai Khalwat said...

Insaf.

edolah said...

sheikh,
kerja seni tanpa gemerlap "bintang" bahkan tanpa pulangan ekonomi..
siapa yg mau peduli?!

Rahimidin Z said...

Sup, hang dah lama insaf atau baru insaf?

Rahimidin Z said...

Shuk,
tak payah peduli pun...