Friday, November 18, 2011

TEATER MELAYU: ARAH KE MANA?

"Teater Melayu: Arah Ke Mana?" tanya seorang pelajar yang sedang membuat kajian MAnya. Kalau teater Inggeris - ada KLPac, Actor Studio, Masakini Theatre dan macam-macam lagi yang sekufu dengannya. Teater Melayu, di manakah pohon rendang tempat menumpang teduh dari hujan dan panas. "Jawabnya tak ada," pelajar MA yang bertanya itu sendiri yang menjawabnya.

"Teater Melayu dan teater kecil ada di Stor DBP," jawab saya. "Cukupkah dengan Stor?" soal pelajar itu pula. "Tentulah tak cukup," kata saya. Tetapi daripada tiada langsung, baiklah juga ada kan.

"Bagaimana dengan penontonnya?," desak pelajar itu pula kepada saya. "Iya berdasarkan pengalaman tuan sebagai Theatre Manager?" "Nak saya jawab yang jujur atau yang tak jujur?" soal saya. "Jawablah secara jujur!" rayunya.

"Kayu ukur teater Melayu itu lihatlah di Stor atau Balai Budaya Tun Syed Nasir. Kalau 30 atau 60 ke 100 orang yang hadir maka itu sudah cukup baik. Atau kalau ada rombongan sekolah atau universiti yang diangkut dengan bas itu tentunya lebih baik. Hakikatnya itulah gambaran penonton yang sebenarnya."

"Itu yang dihebohkan akhbar pecah panggung, ambaikan makan minum belatih dengan segala kekangan tu?"

"Tu semua bohong belaka. Cerita surat khabar. Kalau ikut penceramah parti oposisi semua itu tak boleh percaya kecuali no ekor."

"Jadi ke mana nasib masa depan teater Melayu ni?"

No comments: