Thursday, November 17, 2011

PERSAHABATAN

Klise yang biasa "sahabat sama menangis sukar dicari, dan sahabat beriuh di kedai kopi berlambak sepanjang hari". Saya tidak pasti, bagaimankah orang menilai saya, kerana "hati" itu berada di dalam. Bibir, suara dan mata boleh sahaja menipu pandangan dan pendengaran. Yang fizikal itu nampak nyata, yang dalam "basirah" itu dibungkus oleh ketulusan dan keikhlasan sejati. Tetapi gerak hati kebiasaannya jarang membohongi kita, kecuali bisikan syaitan yang sememangnya beraja di hati.

Semalam saya ditemukan dengan dua sahabat lama saya. Seorang dari Kelantan, dan kami bersahabat sejak sekolah menengah dan masih terus menjadi sahabat kerana dia sahabat saya yang baik. Keduanya sahabat saya ketika di universiti, Andy namanya. Anak Baba Melaka. Kami satu fakulti tetapi berlainan jurusan. Anak Baba Melaka ini tak ada beza dengan kawan-kawan Melayu yang lain. Saya selalu tanya, "hang ni bila nak masuk Islam?". "Kalau hang masuk Islam, kita berkawan sampai akhirat, kalau tak kita berkawan kat atas dunia ni saja." Andy biasanya akan gelak. Semalam kami minum di BSLN (tak nak pakai BSVN -itu orang yang tak faham istilah) tiba-tiba dia memberikan cadangan..."Jom Mi kita buat drama..."

Ramai orang yang tak faham pun tentang apa yang sedang dibuat dan ingin dibuat dalam hidupnya yang singkat. Tetapi si Andy ini macam faham tentang apa yang ingin saya buat.

2 comments:

edolah said...

sheikh..
nak tau juga..kawe ni 'sahabat' demo dlm kategori yg mana?!
Apapun demo sahabat yg akan kawe kenang dunia-akhirat, sekurang2nya atas dua perkara dlm hidup kawe di dunia...demo lebih arif apakah dia? hahaha...

Rahimidin Z said...

Shuk, jangan tanya pasal kategori...