Monday, May 16, 2011

BORAK BUKU

Semalam berlangsung Borak Buku, siri ke 5 di KL Sentral. Mulanya saya ingin jadi pendengar. Rupa-rupa kerana tetamu untuk kali ini Dr. Sharul Lail Sujak, kawan saya maka sayalah yang paling wajar untuk memperkenalkan beliau. Borak Buku merupakan program santai yang menggabungkan mantan MPR dan Penulis Muda Pena. KL petang semalam hujan menggila, jalan sesak.

Ada yang bertanya, "Siapa Dr. Sharul?". Pengamal perubatan di klinik Kerajaan, tetapi anehnya Dr. yang berambut panjang ini bukan sahaja Dr. perubatan. Dia menulis buku teks kesihatan sekolah, dia juga menulis puisi, cerpen, rencana dan melukis. Malaysia memang tak banyak dengan spesis jenis ini.

Dr. Sharul bercakap pasal siri novel Anderea Hirata yang terkenal dengan Laskar Pelangi. Dua bulan lepas Dr. Sharul ke Bandung, dan dia kepingin bertemu dengan Anderea, tetapi novelis itu telah berhenti kerja dan sedang bertapa di Pulau Belitung. Laskar Pelangi menjadi fenomena kerana Pulau Belitung menjadi terkenal dan pusat wisata sebanyak 800% selepas terbitnya novel ini. Ini peristiwa luar biasa. Apatah lagi Anderea itu lulusan dari Sorbone University, sebuah universiti ternama di dunia.

Borak Buku biasanya berakhir dengan balik ke rumah masing-masing, dan bulan depan menunggu pembicara yang lain pula. Tetapi Dr. Sharul telah meminta e-mel semua yang hadir - sekitar 13 orang? Semuanya harus menulis sesuatu, dan sebulan dari tarikh semalam semua yang hadir harus (wajib?) menyediakan sebuah tulisan untuk dibukukan. Jadi Borak Buku kali tidak berakhir di situ, tetapi akan berakhir dengan sebuah buku lain yang dirancangkan penerbitannya selepas ini.

2 comments:

abdullahjones said...

cis! sepatutnya saya hadir borak buku itu! hahaha.



jones

Rahimidin Z said...

Kah! Kah! Mr. Jones wajib hadir lain kali.