Tuesday, September 7, 2010

PENYAIR MELAYU-THAI MENANG SEA WRITE

Zakariya Amatya merupakan penyair Melayu-Thai pertama yang diumumkan sebagai penerima SEA Write bagi negara Thailand bagi tahun 2010. Satu anugerah yang dianggap berprestij, begitulah sebagaimaan yang diberitakan oleh al fadhil Ustaz Abdul Razak Panaemalae. Zakariya berasal dari Pattani, tetapi menetap di Bangkok. Oleh orang tuanya, beliau dikirim ke Lucknow untuk mendalami pengajian Islam, kelak bila kembali ke tanah air, dia akan memanggung gelar title 'ustaz'. Tetapi Zakariya tidak pulang sebagai ustaz, sebaliknya dia kembali 'seniman jalanan'.
Anugerah SEA Write dijangka akan disampaikan pada bulan Oktober ini, dan pada bulan yang sama Zakariya akan berangkat ke Paris untuk menyampaikan puisi-puisinya kepada khalayak di sana. Kemenangan Zakariya menjadikan satu sejarah -kerana buat pertama kalinya bentuk sajak menang untuk kategori puisi. Lazimnya di Thailand yang dipilih sebagai pemenang adalah kategori ini dikenali sebagai klong (sejenis syair Thai). Dengan kemenangan ini, Zakariya telah berjaya menempa namanya dalam genre sajak. Kumpulan puisi Zakariya tersebut berjudul "Mai Mi Ying Sau Nai Bot Kawi" (Tak Ada Gadis Dalam Puisi)

Pada bulan November 2009 yang lalu, Zakariya Amatya pernah hadir untuk Festival Penyair Nusantara III di Kuala Lumpur dan membacakan puisi-puisinya dengan gaya yang tersendiri. Tahniah untuk Zakariya Amatya dengan kemenangan tersebut. Moga-moga dalam waktu terdekat Abdul Razak Panemalae akan mengalih aksaranya ke bahasa Melayu.

2 comments:

Sham al-Johori said...

Tuan syeikh bila lagi? Hamba al-fakir mendoakan agar syeikh segera menyusul.Amin.

Rahimidin Z said...

Tuan Haji Sham, dunia ni tak terkejar selagi kita mengejarnya!