Thursday, September 2, 2010

Susahnya Mengurus Manusia

(Siri selepas terawih)
Seorang teman mengadu betapa susahnya mengurus manusia. Lebih susah mengurus manusia daripada mengurus sekandang babi.
"Sewaktu di kampung kat Kelantan, aku sering ke Kg Terbak dekat Tumpat atau Kg. Aril dekat Pauh Lima semata-mata kerana ingin melihat anak-anak babi keluar petang melintas jalan. Jalan berderet-deret, cantik tengok...Babi tu retinya sondol umbi pisang, perdu lengkuas kerana nak makan cacing...tapi manusia ni banyak yang jenis celaka laknat lebih daripada babi ni...Kau bayangkan bunuh bini, sembelih anak, rogol adik-beradik. Ini jenis yang lebih babi daripada babi." Dia menyedut teh tariknya.
"Marah nampak!" saya mengusiknya.
"Ini manusia yang bukan manusia. Ini jelmaan setan, jelmaan dajal. Surat khabar yang aku baca pun macam sial setiap hari. Berita-berita sial dan dajal semuanya."
"Sebab itu, agama penting untuk memandu manusia. Tanpa agama, manusia boleh bertukar menjadi setan."
"Jadi yang jahat-jahat, yang bantai duit rakyat, yang memecah-belahkan kesatuan rakyat, yang makan rasuah, yang pemalas, yang tak solat, yang tak puasa itu semua setanlah?" tanya dia.
"Tuan boleh berfikir dengan waras, tuan pun tahu apa yang tuan nampak...kan?"
"Yang jahat dan buang bayi tu semua macam Melayu dan Islam je?" soal dia.
"Kejahatan itu ada dalam bangsa apa pun. Tanpa nur hidayah, tanpa kenal dirinya, selama itulah dia berada dalam kegelapan. Islam mungkin hanya warisan baka sahaja, tetapi amalannya tidak."
Kawan saya itu sebenarnya belum beragama dan sedang ingin mendalami Islam.



No comments: