Monday, September 13, 2010

Aidil Fitri

Aidil Fitri 1431- hari raya pertama tanpa ayah. Hari raya, di mana-mana pun sama. Tak ada nostalgia apa-apa pun. Semuanya telah terbunuh agaknya. Tetapi anak-anak seronok sangat (termasuk isteri). Meraikan 'seronok' mereka maka terpaksalah balik juga. Walaupun cuti saya hanya cuti hari raya. Saya tak suka balik musim raya sebab jalannya sesak, setiap simpang dan jalan kampung penuh dengan kenderaan. Bayangkan sebuah rumah ada enam ke sepuluh buah kereta. Kerana saya selalu balik saban bulan, dan saya tak berapa sangat untuk berebut balik. Alhamdulillah perjalanan balik saya 6.30 jam sahaja dari KL ke kampung kami, tak ada satu pun kemalangan di kiri dan kanan jalan. Masa balik KL semula pagi semalam pun sama, cuma sesekali terpaksa mengekor pemandu yang memandu seolah-olah dia seoarang sahaja yang bayar road tax dan memandu itu satu aktiviti bersantai-santai, macam memandu di atas batas tali air kat Kedah dan Perlis. Anak-anak saya masih belum puas beraya dan saya tinggalkan untuk mereka beraya dengan nenek mereka dan sanak keluarga di sana.

Dalam perjalanan balik petang semalam, saya menerima dua sms daripada syeikh kami:
"Wahai saudaraku yang sedang berjalan menuju kepada Allah! Pada hari raya ini janganlah kalian lalai bersama orang-orang yang lalai dan leka bersama orang-orang yang leka. Ingatlah kadangkala di dalam ibadah yang kita lakukan seperti mengerat silaturahim, ziarah menziarahi, menghadiri rumah terbuka dan dan sebagainya terselit di dalamnya maksiat dan syahwat tersembunyi yang tidak kita sedari. Ingatlah hakikat hari raya di sisi para salik ialah wusul kepada mahabbah Sayyid al Rasul dan Makrifah Allah Qadhi al Hawaij waal Ma'mul."

Manakala sms kedua: "Para ikhwan yang dikasihi! Di dalam Islam 'Idul Fitri hanya 1 hari sahaja iaitu 1 Syawal. Ia dikenali sebagai 'Id al Saghir (kecil). 'Idul Adha pula selama 4 hari mula dari 10 Zulhijjah hingga 3 hari berikutnya yang dikenali dengan hari Tasriq. Ia adalah 'Idul Akbar (besar). Oleh itu janganlah kalian menganggap selain hari tersebut sebagai hari Raya kerana ia adalah perkara bida'h di dalam Islam. Ketahuilah bahawa Rasulullah saw tidak pernah merayakan hari-hari yan lain bahkan Rasulullah saw pernah memimpin bala tentera memerangi musuh pada bulan Syawal iaitu Peperangan Hunain. Sedarlah bahawa adat melampau dalam beraya disebabkan roh jihad telah tercabut dari hati umat Muhammad dan kecintaan terhadap dunia dan makhluk telah bertakhta di dalam hati."

Malam tadi bersahur sendirian. Sunyi sepi dan anehnya hidup ini. Allah swt yang Maha Sempurna dan telah menciptakan kehidupan.

2 comments:

maharam said...

Salam,
Selamat hari raya aidilfitri. maaf zahir batin

Rahimidin Z said...

Salam.
Selamat hari raya juga daripada saya. Maaf atas segalanya.