Tuesday, April 28, 2009

Topeng

Topeng boleh ditukar-tukar rupanya mengikut keadaan cuaca, waktu dan tempat. Anehnya saya pula tidak pandai untuk menukar-nukar topeng ke muka saya. Yang terbuku di hati akan langsung terzahir di wajah. Herot, hodoh atau buruknya yang terpamer adalah terjemahan dari buruknya perasaan yang sedang bersarang di dalam kalbu. Entah kerana kesalahan apa yang tidak diketahui butirnya kerana jelas, maka dia membisu seribu bahasa. Moncongnya seperti mungkus dan baunya juga seperti mungkus di bawah dapur kayu kat kampung. Busuklah tentunya. Tetapi malam tadi, dia tidak lagi mungkus, tetapi telah menjadi tikus cerdik yang pandai menari-nari. Menyanyi-nyanyi dengan suara sumbang pulak tu. Saya tak faham.

Wak

Seorang Wak, guru saya yang pernah ‘mensifukan taik’ kepada seseorang malam tadi mentaikkan pula kepada sebuah persembahan yang ditontonnya. “Mungkin skripnya tak, bagus, maka persembahannya jadi begitu,” pujuk saya. “Kalau dah bodoh dan tak reti mana nak baik. Kalau skrip bagus, tetapi pengarahnya bodoh, taiklah jadinya. Tapi kalau skrip tak bagus, pengarahnya bagus, taik akan jadi emas.” Dia marah betul dan di tangannya tercepit rokok Jim Sam Soe yang masih berasap.

No comments: