Monday, March 2, 2015

Mikhail Lermontov (1814-1841)

Foto: RCSC Malaysia.

Pada jam 1 tengah hari, 28 Februari, saya menghadiri perasmian  monumen Penyair agung Rusia, Mikhail Lermontov (1814-1841) sempena ulang tahun kelahirannya yang ke 200 di Pusat Sainas dan Kebudayaan Rusia di Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Saya diperkenalkan oleh Dr Victor Pogadaev sebagai penyair penting Malaysia kepada Gregory Pototsky, seniman yang telah menukang wajah Mikhail Lermontov. Potosky juga merupakan President of International Academy of Kindness Sculptor, Painter.  Penulis Malaysia yang hadir petang itu, termasuklah S.M. Zakir dan Lutfi Ishak. Sebagai penyair Malaysia yang hadir, saya diberikan penghormatan untuk menyampaikan ucapan:

"Selamat tengah hari. Saya merasakan sangat terhormat diberikan ruang untuk berdiri  di sini, di majlis perasmian monumen seorang penyair agung Rusia yang telah menyeberang sempadan dunia. Penyair dan khalayak sastera di Malaysia sudah sangat biasa dengan karya yang dihasilkan oleh Chekov, Pushkin,  Tolstoy dan beberapa nama penyair dan sasterawan Rusia yang lain. Dengan berdirinya monumen penyair agung Rusia ini di Kuala Lumpur sempena ulangtahun kelahirannya yang ke 200, peristiwa ini akan mengakrabkan lagi hubungan antara keduap-dua negara. Dan kami amat mengharapkan dalam waktu yang terdekat akan ada karya puisi penyair agung ini diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu untuk dihayati oleh khalayak sastera Malaysia. Sekian." 



2 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

عبده العمراوى said...




شركة تسليك مجارى ببقيق
شركة تنظيف خزانات بالقطيف