Friday, March 13, 2015

KAMI BERTIGA

Saya, Allahyarham Wan Yusoff Hasan dan Allahyarham Hj Wan Alimi Wan Mahmood

Singgah di Surau Muhajirin, Taman Selasih 2 dan seterusnya ke Raudhah As Syakinah mengiringi buat terakhir kali sahabat kami yang berpulang malam tadi. Menatap fotonya ini menjadikan mata saya berkaca, bahawa kami pernah sangat akrab dan kedua-duanya telah berpulang. Haji Alimi, pada tahun 1987 membawa saya ke konti RTM Kota Bharu untuk membuat rakaman sudut sastera yang beliau sebagai penerbitnya. Saya diminta mendeklamasi dua puisi dan sebuah rencana sastera oleh Rosli K,. Matari tentang buku saya "Lakaran Kampung" juga disiarkan bersama untuk rancangan itu. Kami pernah kari Kota Bharu - saya, Cikgu Ilmin Abdullah, allahyarham Mustafa Jusoh dan Haji Alimi menuju ke Fraser Hill untuk Bengkel Penulisan Skrip Drama Pentas di sana. Saya mabuk kereta, dan sebelum naik ke Fraser, kereta terpaksa dihentikan di tepi jalan. Dan dialah yang mengurut belakang saya.  Allah, ampunlah hamba-Mu yang lemah dan penuh dengan kekhilafan ini. Al-fatihah.

No comments: