Wednesday, September 4, 2013

Yang nyata itu telah pun tertulis...

Kakikatur: Rossem
Dalam hidup ini, ada banyak peristiwa  yang macam tidak ingin kita percaya, tetapi kita akhirnya harus percaya. Takdir yang tertulis, akhirnya dibenarkan oleh kenyataan. Dan kita menerimanya dengan reda akan ketentuan yang telah ditentukan oleh-Nya. Kita hanya insan yang lemah, hamba kepada al-Khalik yang Maha Pencipta - berkewajiban untuk  sentiasa bersyukur dalam keadaan apa sekali pun. Allah memberi, dan mengambilnya kembali. Dia mengambil, dan memberikan semula. Segala sesuatu yang kita dapat adalah pinjam-pinjaman. Tiada yang kekal abadi selain Dia!

Dalam suasana menyambut hari raya aidil fitri, sempatlah saya menziarahi Pak Haji Affandi. Kalau menziarahinya, dia selalunya akan banyak  bercerita tentang pelbgai kisah. Kisah pertama, tentang bagaimana Imam Ghazali sewaktu masih muda, dalam perjalanannya dia telah ditahan oleh penyamun. Imam Ghazali muda tiada apa-apa, kecuali sebuah kitab ilmu yang dipeluknya kerana terlalu sayangkan ilmu yang tertulis di dalamnya. Penyamun itu merampas dan mengoyaknya. "Ilmu harus disimpan di dalam dada, bukannya di dalam buku!"

Kisah keduanya - dikisahkan oleh Pak Aziz Satar, suatu hari P. Ramlee didatangi seseorang yang meminta wang daripadanya. Dan dia memberikan RM20.00 yang ada di dalam saku bajunya. Dan hanya RM20.00 itulah yang dia ada. "Kenapa diberikan semuanya?" "Wang ini pun bukan aku yang punya. Ia kepunyaan orang yang aku berikan tadi, aku hanya perantara untuk diberikan kepada yang hak. Setelah menemui orangnya, aku berikan kerana wang itu bukannya hak aku."

Yang nyata itu telah pun tertulis...

No comments: