Monday, July 15, 2013

Ujian

i.
Akhirnya saya mula berasa sangat tidak senang dengan banyak post di fb, menyebabkan saya kembali ke blog. Ramai yang tidak faham dengan apa yang mereka catatkan. Tidak kurang juga, ramai yang tidak faham dengan apa yang kita catatkan. Tanpa membaca dengan teliti dan merenungi, orang dengan mudah memberikan komen yang setaraf kanak-kanak tadika. Ramai yang tidak faham, sebab  'like' dan komen itu dijatuhkan sebelum habis dibaca tentang inti kepada 'posting' tersebut.

ii.
Manusia diciptakan Allah swt  sebagai hamba-Nya. SeFiraun atau seQarun manaka sekali pun dia, si hamba tetap akan kembali kepada yang Maha Pencipta. Demam, sakit dan kematian merupakan fitrah yang akan dihadapi oleh semua makhluknya yang bernyawa. Manusia sebagai hamba akan selalu diuji, dan segala ujian itu untuk menambahkan kasih-sayang-Nya kepada hamba. Dan hamba pula sewajarnya menebalkan rasa syukur dan kasih sayang kepada Dia.

iii.
Sabtu pagi bertolak ke UiTM Jengka mengambil pulang anakanda yang dikuratinkan dengan demam campak. Dan jalan perjalanan pulang,  singgah menziarahi seorang sahabat kami - Azmarini Mat Diah di Hospital Temerloh  yang terlantar kerana kanser. Kesakitan itu tentulah ujian yang sangat besar untuk hamba-Nya. Sempena Ramadan yang putih bersih ini, kami titipkan doa yang paling putih semoga Allah Swt mengembalikan kesihatannya.

Allah, hanya kepada-Mu,
tempat yang  paling wajar
untuk kami meminta

Palingkan kami
dari makhluk;
dan kuncilah hati kami
dengan kerahmatan
dan kasih sayang-Mu

hanya kepada-Mu
yang Maha Pemurah
dan Maha Pengasihani
tempat kami meminta
dan bermohon

Ampunlah kami
ya Allah!

3 comments:

Mawar Safei said...

Tuan RZ
saya pun sudah berhenti daripada ber"fb".

ya, kuncilah hati kami
dengan kerahmatan
dan kasih sayang-Mu! amiin.

Rahimidin Z said...

Dr. M,
banyak fitnah dan musibah dalam fb!

nur zahra mustafa said...

Dan hari ini saya mula membaca fikir dan rasa anda kembali. Terima kasih kerana menulis di sini semula.