Tuesday, September 11, 2012

MELAYU dan RUMAH TERBUKA

Saya terbaca di akhbar bahawa Rumah Terbuka merupakan salah satu ciri terpujinya Melayu baru! Wao kata hati saya.  Bahkan saya sering ditanya, "Syeikh tak buat rumah terbuka ke?" Saya jawab, "tak!". Rumah saya sentiasa terbuka. Pagar rumah saya pun tak pernah berkunci sejak kami berpindah ke Kuala Lumpur dari Balik Pulau, Pulau Pinang sejak tahun 2003 sehingga kini. Pagar depan itu dimangga, hanya apabila kami sekeluarga balik kampung atau sesekali bercuti di dalam negara.

Saya budak kampung dari Kelantan yang tahu  bahawa rumah kami sentiasa terbuka. Rumah kami boleh dikunjungi sebelum jam 12 tengah malam setiap hari. Apa yang ada rezeki anugerah Allah SWT itu akan kami hidangkan. Kopi o atau tea o itu sudah pasti. Roti Benggali, biskut mayat  atau biskut marie. Apa yang kami ada, maka itulah juga hak untuk sesiapa yang bertandang ke rumah kami. Dan sampai sekarang pun rumah kami di Kelantan (rumah ibu saya, atau ibu mertua saya) akan menyediakan makan tengah hari atau makan malam kalau ada saudara dekat dan jauh yang bertandang ke rumah kami. Itu merupakan adat dan tradisi yang telah mengakar. Tidak menyediakan makan untuk tetamu, seperti satu dosa, dan betapa rendahnya budi dan adat yang ada pada kami.

Masuk Syawal ke 22 pun, sesiapa yang berpapasan dengan kita akan mengucapkan selamat hari raya. "Betapa tak tahunya kita tentang hari raya," komentar Ustaz yang memberikan kuliah maghrib di taman perumahan kami. "Dalam Islam ini hanya ada dua hari raya - Adilfitri dan Aidiladha. Selepas itu tak ada hari raya kedua, hari raya ketiga dan hari raya ke tiga puluh. Ada lagi hari raya puasa enam. Ini menifestasi kejahilan kerana malas ke masjid dan dah tua bangka tetapi tak ingin belajar agama!" Dia melurut-lurut janggutnya. "Ucap selamat itu sebelum hari raya, kalau dah lepas tak perlu ucap selamat. Kerana ia dah berlalu. Doa nak lulus periksa untuk anak-anak kita buat sebelum, kalau dan keluar keputusannya gagal baru nak berdoa? Ingat, kena buat sebelum masuk periksa! Solat, puasa, zakat, haji buat sekarang, masa muda, jangan nak tunggu tua. Atau nak tunggu sakit ketika malaikat nak cabut nyawa baru nak sembahyang dan puasa? Dah lambat dah ketika tu!"

Cabaran untuk generasi masa depan semakin sengit. Gelombang langit terbuka membadai tanpa hentinya. Segala macam serakah yang pejal dan majal berada di hadapan anak-anak kita. waraskah mereka untuk berdepan itu semua?Tanpa kekukuhan akar agama dan tradisi, Melayu akan semakin mengecil. Apatah lagi ketika Liberalisme, pascamodenisme dan segala macam "syaitan ciptaan baru" itu akan terus membesarkan kepalanya.

Aduhai bangsaku!!!

No comments: