Tuesday, January 24, 2012

membina sasterawan

ahli sukan,antara puak yang paling banyak mendapat habuan berbanding dengan puak dari bidang lain. bintang bola sepak, lumba basikal, badminton umpamanya dapat rumah dan dapat tanah. hantar berlatih di luar negara, walaupun akan bermain kat malaysia yang tak ada salji. manakala sepuak lagi yang terkinja-kinja dan terlolong-lolong, yang suka juga lodeh sana dan lodeh sini. ini juga puak yang paling banyak mendapat publisiti, semurah gaya tulis penulis picisan yang menobatkannya.

perlukah sastera Melayu diantarabangsakan? perlu dan tak perlu. perlu kalau kita memang ada cita-cita untuk mengantarabangsakannya. bahkan sudah ada pihak yang membuat terjemahan dan melancarkannya di luar negara karya-karya yang dihasilkan oleh sasterawan negara dan penerima sea write. cukupkah dengan apa yang buat tersebut berbanding dengan negara lain berbuat untuk memperkenalkan sastera mereka? ini hanya sekadar pertanyaan. saya tiada jawapan.

tak perlu. kita dah cukup dengan sasterawan negara yang telah ada dan penerima sea write yang saban tahun dinobatkan. tahun 2012 ini pun akan ada lagi.

kalau dalam dunia sukan kita telah menghabiskan banyak wang untuk melatih mereka dengan menghantar ke luar negara, tetapi mengapa tidak sasterawan? itu pun kalau kita ada target untuk 20 atau 30 tahun akan datang kita ada seorang penerima Hadiah Nobel dunia? Mungkin idea sebegini seperti berutopia, tetapi kenapakah tidak?

dalam banyak hal, kita telah banyak berundur ke belakang. program creatif writing di iowa umpamanya dah macam terhenti. pengucapan puisi dunia kuala lumpur pun dah tak ada. iya, sastera Melayu pun dah macam tak ada....

No comments: