Friday, January 20, 2012

borak buku

ahad lepas, saya diundang oleh kawan-kawan untuk majlis "borak buku" di kl sentral. saya pilih buku "sajak-sajak lengkap" oleh latiff mohidin (petronas:2007). kenapa buku itu yang dipilih? sebab saya suka dengan puisi-puisinya. ketika buku itu dilancarkan pun saya hadir. cuma saya tak suka dengan pelancarnya yang tak reti cakap Melayu, bayangkan 99.9% yang hadir adalah Melayu, tetapi pelancar sengal ini berucap dalam bahasa penjajah.

saya baca beberapa puisinya termasuk yang paling panjang. di luar bunyi deruman lrt yang melintasi berkali-kali. dan saya bercakap dan bercakap dan baca puisi latiff meski pun saya tahu - saya bukan deklamator puisi. tentunya tak sedap dengan loghat dan telor kelatenya.

borak-borak. santai-santai. ramai juga kawan-kawan yang hadir. zainal rashid ahmad, sm zakir dan lutfi ishak...ini memang kawan-kawan saya yang suka tanya hal yang di luar buku yang saya pilih.

akhirnya lutfi membuat rumusan, "borak buku hari ini -kita dapat tiga perkara, pertamanya: kehadiran paling ramai wanita cantik, keduanya: paling banyak fatwa, dan ketiganya: paling banyak saman yang akan diambil sekiranyanya diupload di youtube."

namanya borak buku kan? tak kan nak serius-serius macam di bilik kuliah. saya pun bukanlah pensyarah universiti.

6 comments:

lutfi said...

Sebagai insan kerdil, saya tidak terlibat dlm sebarang konspirasi, hehehe.

edolah said...

ruginya..kawe tak hadir..terutama dr rumusan lutfi yg pertama tu... hehehe

Norziati Mohd Rosman said...

pelancar sengal..aaahahaa

Rahimidin Z said...

lut,
saya bertanggungjawab semuanya atas tutur kata saya.

Rahimidin Z said...

edolah,
demo di dunia yang lain....

Rahimidin Z said...

norziati,
ia sangat sengal!