Thursday, June 2, 2011

telinga tembaga dan perut kebatu

Ayah dan kawannya Ustaz Soh sedang bercakap-cakap di ruang tamu. Saya sedang membaca. Macam buat-buat tak dengar, tetapi sebenarnya saya sedang mencuri dengar. Saya tidak jelas apa yang sedang mereka bualkan. Ustaz Soh lebih muda daripada usia ayah, dan dia memanggil ayah saya dengan panggilan "Abang Yi". Dan saya memanggilnya pula, "Abang Soh." Dia mubaligh yang mengajar kitab di surau dan masjid sekitar daerah kami. Masa itu saya dalam tingkatan 4.
"Susah abang Yi, ambo nak nasihat orang yang telinga tembaga dan perut kebatu nih!"
Mula-mula, saya terfikir ada juga orang yang telinga tembaga dan perut kebatu. Kemudian saya tahu, manusia yang telinga tembaga dan perut kebatu, manusia yang tak makan nasihat. Tak payahlah nak nasihatkan manusia yang jenis ini, dia tak akan menerimanya. Sebab? Sebab telinganya telah menjadi tembaga dan perutnya telah menjadi batu.

No comments: