Sunday, May 8, 2011

HADIAH DAN ANUGERAH


Sebarang hadiah atau anugerah dalam dunia seni merupakan bonus kepada senimannya. Ada karyawan yang tidak berangan untuk memperolehi hadiah, tetapi tiba-tiba dia menerimanya. Dan ada kononnya yang memang melobi diri sendiri untuk memperolehi hadiah atau anugerah tersebut. Yang tak berangan, tiba-tiba dapat, maka itu rezekilah untuk dirinya. Yang memang teringin kemudian dapat, maka puaslah nafsu seninya

Pada saya, bukan Hadiah atau Anugerah yang akan menjadi penentu kepada sesebuah karya seni. Teringat pula kata-kata, "Art is long, life is short." Kalau seorang karyawan yang menerima anugerah tertinggi di negaranya dengan hanya menulis dan mencipta lebih 1000 lagu dan lirik cinta murahan, apakah karya murahan itu akan berkalung sepanjang abad? Begitulah dalam bidang atau cabang seni yang lain - filem, kesusasteraan, seni tampak atau apa-apapun bidang seni, yang mempunyai "hak" tetap juga yang "berhak" walaupun sumbangannya ternafikan.

Kita telah menjadi saksi sejarah kepada masa lalu, dan anak cucu kita akan menjadi saksi sejarah kepada masa depan. Pagi ini, saya teringatkan Pak Sako dan Abdul Kadir Adabi. Al Fatihah untuk mereka.

3 comments:

benuasuluk said...

Ngah, Pak Affrini sampai ke akhir hayatnya tak ada apa-apa. Tak ada apa-apa. Tapi saya percaya zaman akan juga mengenang beliau. Al-Fatihah.

Rahimidin Z said...

Saya pernah ke rumahnya dibawakan penyair Puzi Hadi. Saya sebak. Esoknya pagi-pagi dia sampai ke hotel tempat saya menginap...membawakan sebuah buku untuk saya. Saya menangis.

Marlene said...
This comment has been removed by the author.