Wednesday, April 13, 2011

SAYA BUKAN...

Saya bukan pejuang teater, kerana saya tidak pernah berjuang untuk itu. "Saya dapat rasakan, jika bukan saya dan rakan-rakan seperjuangan yang lain, teater Melayu boleh mati kerana tiada generasi baru yang mahu mempelajarinya." Itu kenyataan yang tidak tepat. Itu antara sebab saya sangat tidak berminat untuk ditemubual. Kenyataan itu seperti saya memdabik dada, walhal saya tak pernah menyebut diri saya. Saya selalu sebut saya bukan orang teater. Tak percaya baca entri saya sebelum ini.

Saya selalu sebut, teater Melayu telah mati dan tak ada masa depan! Itu benar kenyataan saya. "...teater Melayu boleh mati kerana tiada generasi baru yang mahu mempelajarinya." Itu juga bukan kenyataan saya. Saya tak sebut begitu. Yang saya sebut, teater diajar di universiti dan menjadi subjek wajib bagi yang major dalam teater, tetapi kenapa tiada skrip baru dan tidak lahir tokoh baru?

No comments: