Monday, April 4, 2011

LAGI-LAGI MUZIKAL

Apabila mementaskan sesebuah teater, apakah elemen penting yang ingin disampaikan kepada khalayak? Hiburan murahan atau hiburan kelas tinggi? Dan ada kawan saya menjawab, murahan untuk yang kelas rendah dan tinggilah untuk yang berfikiran tinggi. Ada soalan yang diajukan kepada saya, mana satu muzikal yang anda suka dan terbaik di Malaysia? Secara jujur, saya tak suka muzikal. Saya tak suka orang menyanyi buat-buat.

Skrip muzikal terbaik masih Muzikal Uda dan Dara, cuma yang tak baik sewaktu dipentaskan di IB, pengarahnya tidak tahu apa yang ingin diangkat ke pentas. Pementasan kali ini gagal mengangkat citra Usman Awang. Menjadikan pementasan tersebut gagal. Pemilihan pelakon yang tidak boleh berlakon. Kalau tidak menemankan seorang kawan baik, maka saya akan keluar dari panggung. Entahlah set Uda dan Dara bercinta dalam pokok getah atau hutan balak? Pentas menjadi kosong sekosongnya.

Teringat pula teater sebelumnya, apabila pelakon yang berperan jahat itu marah-marah maka diludah-ludahnya kemarahan dirinya. Berkali-kali ludahan itu jatuh atas pentas. Dan ini pada saya jenis pengarah yang tak ada masa depan dalam teater Malaysia.

Muzikal Puteri Gunung Ledang
antara muzikal Barat yang paling baik sehingga kini yang dipentaskan di IB. Cuma saya tak suka apabila Puteri Gunung Ledang yang gilakan Hang Tuah itu meninggalkan negerinya belayar, lalu duduk di atas Gunung Ledang. Entah mimpi apa yang merasuk penulisnya. Tapi sebuah karya sastera oklah kot. Kalau saya yang menulis, tentunya juga saya akan tulis apa yang ingin saya tulis. Lupakan Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah.

Lat Kampung Boy
sebuah muzikal, macam mana? Sama saja. Macam saya pergi melancong ke negeri orang putih. Orang Melayu yang ingin jadi Barat atau orang Barat yang ingin jadi Melayu? Kampung Boy mestilah kampung boy. Salji pun turun. Lat teruja sungguh di tengah-tengah 'Kampung Melayu' di London. Seperti Lat, saya juga pelancong. Iya sekadar ingin pergi melancong walaupun saya tidak memperolehi apa-apa sepanjang pelancongan tersebut. Saya terlupa sungai tempat saya mandi, saya terlupa upeh pinang buat menarik kawan-kawan. Saya masa kini sebahagian daripada masa lalu. Saya hanya sekadar orang Barat yang datang melancong ke Malaysia. Itulah nampaknya kesan saya. Saya tak seronok seperti saya baca kartun Lat.

Perlu ingat juga, tidak semua yang hadir menonton teater itu, faham akan inti dan makna yang ingin disampaikan melalui teater yang ditontonnya. Sepertilah juga dengan pengarah-pengarah palsu dalam teater. Mereka terjun dari kayangan dan angkasa raya seperti dewa yang ingin menyelamatkan teater Melayu yang sedang nazak dan di hujung nyawa. Dan begitulah muzikal demi muzikal, belum mampu untuk menyembuhkan luka parah teater Melayu.

2 comments:

benuasuluk said...

Ngah, ayat akhir tu adik suka. Selalu teringat kata-kata seorang kawan, teater di Malaysia ni tak ada masa depan. Tapi saya tak ingat siapa kawan tu.

Rahimidin Z said...

Benua,
iya macam pernah dengar..tapi di mana ya?