Monday, January 3, 2011


Aki UEHARA
Khamis lepas, jam 4 petang saya dikunjungi sahabat lama ayng bernama Aki UEHARA yang kini bermukim di Tokyo. Selepas selesaikan MAnya mengenai "Music In Wayang Gedek" dia kembali ke Tokyo dan kini bertugas sebagai Assistant Proggram Coordinator di International House of Japan. Dia kembali ke Pinang menemui pensyarah dan kawan-kawan lama, ke Kedah, dan Temerloh. Dia menemui Che Mat Jusoh di Pulau Pinang, Pak Majid Mahmud di Kedah dan saya kerana wayang kulit. Dia ingin menemui Haji Sulong Ismal berkaitan Gamelan dan ingin menemui Kamarul Bahri kerana muzik tradisi. Seperti Sunny Misun Kim dari Korea, gadis Jepun ini begitu obses sekali dengan muzik dan teater tradisi Malaysia.

8 comments:

Sham al-Johori said...

Salam syeikh,
ai pelik ni, obses dengan kesenian Melayu ke obses dengan pak syeikh ni...?
Keliru hambo!

Rahimidin Z said...

Syeikh, jangan dok keliru. Dia bukan obses kepada ambo, dia benar-benar obses kepada kesenian Malaysia.

benuasuluk said...

aaai pelik dua-dua pok syeikh nih!

edolah said...

Syeikh,
apa mantera yg demo pakai? hehehe

Rahimidin Z said...

Tok Benua,
aik?

Rahimidin Z said...

Shukri,
Mantera hak ambil dengan demo!

dian nais said...

orang asing sanggup bergolok bergadai semata-mata nak menyanjung sesuatu yang bukan milik mereka. Orang kita sanggup bergolok bergadai nak menginjak pada yang telah ada...

Rahimidin Z said...

Dian, seperti gajah yang tidak pernah tahu tentang 'kebesaran dirinya' itulah orang kita melihat warisan miliknya. Dan peribahasa MELAYU, "gajah di depan mata tak nampak, manakala kuman di seberang lautan kita nampak' itulah betapa teruknya kita.